Mijn leukste ervaring in mijn stagejaar tot nu toe is dat ik een leuke activerende activiteit deed met leerlingen in de klas. Interessant vind ik de domeinuren, ze zijn anders dan ik gewend ben en ik denk dat ze ook heel nuttig kunnen zijn voor de leerling. Het belangrijkste dat ik van mijn werkplekbegeleider geleerd heb is rust, doe gewoon je ding en het komt goed. Daarnaast duidelijk nadenken over wat je doet en vooral waarom.
Vivian Aalders, Corlaer College
Als je een heel jaar stageloopt, ga je naar minimaal 3 roulatiebijeenkomsten (waarvan mogelijk van je eigen stageschool) en 1 vakdidactische intervisie.
Studenten van de UU gaan naar minimaal 2 roulatiebijeenkomsten per half jaar. De vakdidactische intervisies zijn voor hen facultatief.
In deze gids voor alle studenten die stage lopen binnen de MOS vind je alle belangrijke informatie over de begeleiding van jouw stage en het opleidingsprogramma op jouw stageschool. Ook staat hierin het leerwerkplan (studenten HU en Windesheim) en een reglement m.b.t. o.a. AVG regels.
In dit document tref je leeractiviteiten aan die jou kunnen ondersteunen om je persoonlijke leervragen en -taken uit te werken. De leeractiviteiten bieden jou als student inspiratie en handvatten bij je ontwikkeling tot leraar. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen opdrachten die gericht zijn op (vak)didactische vaardigheden, pedagogische vaardigheden en organisatorische vaardigheden. Neem snel een kijkje!
Op 12 juni 2024 hebben wij het bericht ontvangen dat de Meerwegen opleidingsschool (MOS) positief is beoordeeld m.b.t. de basiskwaliteit Samen Opleiden. Dit in relatie tot het Kwaliteitskader Samen Opleiden & inductie. In onze zelfevaluatie lezen jullie hoe we deze kwaliteit als opleidingsschool dagelijks vorm geven.
De commissie geeft aan onder de indruk te zijn hoe wij onze leeromgeving voor leraren in opleiding vormgeven en dat we dat echt gezamenlijk doen: met jullie als leraren (in opleiding), alle opleiders op de scholen en lerarenopleidingen, met school- en teamleiders, opleidingsmanagers en alle andere betrokkenen!
Voor de komende jaren bieden wij als partnerschap Samen Opleiden & Professionaliseren voor leraren (in opleiding) binnen Meerscholen een veilige en uitdagende leerwerkplek aan waarin we met zβn allen blijven leren en ontwikkelen!
Een reactie van een leraar in opleiding van het panel van de Beoordelingsgerichte Peer Review, ook wel Bubbels en PR genoemd π:
βDe BPR was voor mij een hele nieuwe ervaring. Het was fijn om mijn goede ervaringen met de MOS te kunnen delen. Ik heb genoten van de samenkomsten met de andere leraren in opleiding en de rest van het panel. Het waren toffe, leerzame momenten!β (Matthanja van Rijsinge, Pro33college)